...

28 czerwca 2022

PITCH DECK

Pitch deck – jak go zrobić?

Startup to specyficzny rodzaj działalności, w której można spodziewać się wielu wzlotów jak i upadków, przełomów jak i kroków wstecz. Jedno jest pewne – rozpoczęcie własnej działalności nie jest łatwe. Startup cechuje fakt, że szczególnie na początku wymaga dużych nakładów finansowych. W ich znalezieniu pomoże Ci stworzenie Twojego autorskiego pitch deck.

Startupy potrzebują finansowania – zwykle są to raczkujące firmy z sektora IT i high-tech, dlatego też środki na rozwój są niezbędne. Można je zdobyć na różne sposoby, w tym spróbować pozyskać inwestorów. A jak można to zrobić? Np. poprzez przedstawienie pitch deck. A co kryje się pod tą enigmatyczną nazwą?

Czym jest pitch deck?

Pitch deck to krótka prezentacja, która ma za zadanie przekonać potencjalnego inwestora do „wyłożenia” pieniędzy na biznes. Przygotowanie tego typu wystąpienia nie jest łatwe, ze względu na bardzo ograniczony czas, jakim dysponuje zwykle potencjalny inwestor. Pitch deck powinien być więc zwięzły, krótki i pełen faktów. Zwykle do dyspozycji ma się zaledwie kilka slajdów, należy więc tak przedstawić swój pomysł, aby nie zanudzić inwestorów, a jednocześnie przekonać ich do swojego planu. Kilka minut to niedużo, jednak zaledwie tyle pozwala zorientować się czy pomysł ma potencjał czy też nie. Do pitch deck należy się dobrze przygotować. Zadbać o prezentację na slajdach, ale także samemu dobrze się zaprezentować. Jak przygotować pitch deck, aby osiągnąć swój cel?

Jak przygotować pitch deck?

Przede wszystkim pitch deck powinien odpowiadać na kilka podstawowych pytań:

  • Jaki problem chcesz rozwiązać?
  • Jak to zrobisz?
  • Jak chcesz zarabiać?
  • Czego oczekujesz od potencjalnego inwestora?

W całej prezentacji należy postawić na szczerość, a także wykazać się zdecydowaniem, pewnością siebie, wiarą we własne plany, a także opierać się na faktach i liczbach. Podczas pitch deck bardzo dobrze prezentują się wszelkie liczby poparte badaniami i fakty. Prezentacja przed inwestorem powinna posiadać konkretny plan. Przygotuj go jak najszybciej i przyporządkuj mu poszczególne punkty swojej prezentacji. Opracowanie dobrego planu powinno być postawą Twoich działań. Spisz poszczególne podpunkty pitch deck i ich rozwinięcie.

Lepiej jeśli będziesz miał ze sobą własne zapiski niż gdy nagle zapomnisz o czym miałeś dalej mówić. Podczas pitch decku warto także przygotować się na zadawanie trudnych pytań. Opracuj więc sobie co najmniej kilka takich, które przychodzą Ci do głowy, żebyś nie był zaskoczony. Warto mieć świadomość, że potencjalny inwestor może oglądać wiele takich prezentacji. Zadbaj więc o to, aby pitch deck był Twoim kolejnym „produktem” – nie jedynie suchą prezentacją, ale kolejnym środkiem do rozwiązania problemu jak twój startup. Postaraj się zaprezentować pitch deck przed co najmniej kilkoma obiektywnymi osobami. To będzie jedna z lepszych lekcji poprzedzających wystąpienie przed właściwym inwestorem.

Oprócz tego zadbaj o tak istotne elementy prezentacji jak własny wygląd czy sprzęt na którym wyświetlisz slajdy. Warto wcześniej sprawdzić czy nie będzie problemów z ich odtworzeniem. Prezentacja powinna być prosta, estetycznie wykonana i czytelna dla odbiorców. Twój ubiór ma być schludny, dopasowany do miejsca w którym będziesz się prezentował, a także do Ciebie. Ponadto stosowanie się do zasad wyznaczonych przez inwestora np. ograniczenie czasu prezentacji do 5 minut, może być pierwszą próbą przed która staniesz. Staraj się więc przestrzegać wszystkich wytycznych czym okażesz szacunek osobom, które mają Cię wysłuchać. Bardzo ważna jest mowa ciała, a także ton głosu, dlatego najlepiej jest przećwiczyć wystąpienie kilka, kilkanaście i kilkadziesiąt razy! Ćwicz tyle razy ile potrzebujesz!

Co możesz zyskać poprzez inwestora?

Oczywistym zyskiem mogą wydawać się pieniądze, jednak nie zawsze chodzi jedynie o nie. Pozyskanie finansowania oczywiście pomaga, jednak możesz zapewnić sobie także korzyści niematerialne, które szczególnie na starcie są bardzo potrzebne. Młodym ludziom potrzebne jest często wskazanie właściwego kursu, czego mogą dokonać właśnie nieco bardziej doświadczeni koledzy „po fachu”. Ma to miejsce właśnie w przypadku inwestorów – aniołów biznesu, CEO, doświadczonych przedsiębiorców czy inkubatorów przedsiębiorczości jak np. Fundacja Firma Dla Każdego.

Inwestorzy, którzy oprócz własnych środków zaproponują Ci jeszcze swój czas, naukę, korzystanie z zaplecza merytorycznego czy pomoc prawną są na wagę złota. Dzięki nim zyskasz nie tylko potrzebne środki, ale także wiedzę. Oczywiście taki inwestor nie poświęci swojego czasu na projekt, który nie będzie go interesował. Musisz zrobić wszystko, aby potencjalny zwrot z inwestycji (w postaci pieniędzy czy własnego czasu) był dla niego był atrakcyjną wizją, z której wyciągnie dla siebie korzyści stawiając na współpracę z Tobą. Bądź więc otwarty na propozycje również niematerialne, a wtedy będziesz mógł osiągnąć jeszcze więcej!