...

16 kwietnia 2022

CO TO JEST STARTUP?

Czym jest startup?

Poszukiwania wymarzonej posady na rynku pracy często brutalnie weryfikują aktualne trendy, niesatysfakcjonująca płaca czy warunki pracy, które są nie do przyjęcia. Niestety w naszym społeczeństwie jeszcze dość powszechnie funkcjonuje stereotyp, że najlepszym rozwiązaniem jest praca na etacie, a zakładanie własnej firmy (startup) wiąże się z dużą niepewnością i ryzykiem.

Oczywiście pewne zagrożenia są wpisanie w rozpoczęcie własnej działalności, jednak korzyści w tym przypadku jest zdecydowanie więcej. Warto więc zachęcać szczególnie młode osoby do poszukiwania własnego sposobu na biznes, a w razie niepowodzeń zawsze rynek pracy pozostanie dla nich otwarty. Pomysłem jest założenie startupu, który pozwoli na sprawdzenie różnych rozwiązań oraz skuteczne znalezienie właściwej drogi w biznesowych meandrach. Twój startup z pewnością przyniesie Ci wiele satysfakcji i niezbędnego doświadczenia.

Co cechuje startup?

Startup to rodzaj działalności, który nie ma jasno sprecyzowanej definicji i zakresu działalności. Przyjmuje się, że jest to specyficzny rodzaj działalności, który pozwala na szukanie i zdefiniowanie własnego modelu biznesowego, który pozwoli na osiągnięcie jak najlepszych wyników. Startupy mają najróżniejsze definicje, jednak najczęściej działają w obszarach takich jak nowe technologie, komunikacja, IT, oraz high-tech. Działają one zwykle dość krótko – maksymalnie 5-8 lat. Cechują się innowacyjnością, skalowalnością oraz większym ryzykiem dla przedsiębiorcy, jednak w przypadku sukcesu pozwalają również na szybkie osiągnięcie wyższych zysków. Startupy najczęściej zasilane są z własnych środków ich założycieli lub finansowane ze środków pozyskanych sponsorów czy tzw. aniołów biznesu. Wspierane są także przez np. akademickie inkubatory przedsiębiorczości, które czuwają nad pomyślnym rozwojem nowych przedsięwzięć.

Dlaczego warto założyć własną firmę jak najwcześniej?

Oswojenie się z biznesem jak najwcześniej to dobra metoda na nabranie niezbędnego doświadczenia i szybszy rozwój. Jest kilka niewątpliwych zalet startupów, dzięki którym warto zainteresować się działalnością tego typu.

  • Po pierwsze startup nie wymaga bardzo dużych nakładów finansowych. Znacznie ważniejsze niż posiadane finanse jest dobry pomysł, umiejętność własnej prezentacji i wiedza, gdzie poszukiwać fundatorów, sponsorów i potencjalnych współpracowników. W tym celu warto doskonalić się w zakresie sprzedaży, autoprezentacji, komunikacji, mowy ciała – to bardzo przydatne umiejętności. Jeśli uda się pozyskać niezbędne finanse, to startup nie będzie już tak ryzykowny jak się wydaje. Ewentualne straty w postaci kosztów nie będą znaczne, ale za to zdobyta wiedza i umiejętności nie do wyceny.
  • Przykładów udanych startupów jest bardzo wiele. To, ze innym się udało może być dobrym bodźcem do działania. Do najbardziej znanych należą Snapchat, Airbnb, Netflix, Uber. Podstawą dobrego startupu jest określenie potrzeby użytkowników i wymyślenie jak ją zrealizować.
  • Startup pozwala na budowanie własnej marki. To Ty jesteś sterem i okrętem tego przedsięwzięcia. Nie musisz więc robić nic wbrew sobie. Zamiast tego ciągle się ucz i ufaj własnej intuicji, co pozwoli na osiągnięcie sukcesu.
  • Ponadto twój startup pozwoli Ci na zdobycie doświadczenia, nawiązanie znajomości, naukę – zarówno na bazie sukcesów, jak i porażek
  • Pozwali Ci na samorealizację, która dla wielu osób jest najważniejszą zaletą płynącą z własnej działalności.

Jak się go zakłada?

Sama wizja udanego biznesu niestety nie wystarczy. Jeśli się zastanawiasz, jak założyć startup, który ma szansę na powodzenie – dobrze się przygotuj i opracuj kilka punktów. Przede wszystkim warto dobrze określić swoją grupę docelową. Można przygotować w tym celu profil idealnego nabywcy naszego produktu/usługi tzw. buyer person. Warto określić płeć, wiek, wykształcenie, zarobki, hobby, sposób na spędzanie wolnego czasu, zachowania konsumenckie takich osób. Następnie należy zbadać otoczenie rynkowe, w tym np. wykonać analizę SWOT, rozplanować poszczególne elementy wdrożenia projektu na rynku, zaplanować działania marketingowe, przedstawić wersję roboczą projektu i finalnie znaleźć potencjalne formy finansowania przedsięwzięcia. Niektóre z zadań mogą być bardzo trudne, dlatego warto poszukać instytucji, które będą mogły pomóc we wdrożeniu planów w rzeczywistość.

Wsparcie dla młodych przedsiębiorców

Akademickie inkubatory przedsiębiorczości to organizacje, które chętnie pomagają obecnym studentom i absolwentom uczelni w założeniu własnej działalności np. w formie startupu. Inkubatory pozwalają na pozyskanie niezbędnych środków lub wprowadzenie startującej osoby do świata biznesu. Przykładem bardzo prężnie działającego inkubatora przedsiębiorczości jest Fundacja Firma dla Każdego. Dzięki takiemu wsparciu z pewnością łatwiej będzie podjąć decyzję o usamodzielnieniu się na rynku pracy i w biznesie.