...

9 maja 2022

INFLUENCER – ROZLICZANIE PODATKÓW

Influencer – specyfika zawodu

Czy influencer to zawód przyszłości? Internet ma ogromny wpływ na politykę, ekonomię i życie społeczne. Nie sposób całkowicie odseparować się od wydarzeń w sieci. Filmiki publikowane na YouTube czy tweety z Twittera są cytowane przez media i stają się elementem krajowych debat. Nic więc dziwnego, że to co dzieje się w sieci ma coraz większy wpływ na całe społeczeństwo.

Badania pokazują, że marzeniem polskich nastolatek w wieku 10-15 lat, jest zostanie youtuberką, instagramerką czy tiktokerką. Eksperci przyznają, że młodym ludziom brakuje wzorców i dlatego tak chętnie sięgają do internetu. Tam mogą zobaczyć nieco starszych od siebie młodych dorosłych, którzy przy okazji ciekawie prowadzonego życia mogą jeszcze na tym zarabiać. W Polsce będzie przybywać influencerów traktujących swoje zajęcie jako pełnoprawny zawód. Jeśli więc postawimy na influencing, z którego będziemy czerpać dochody, to warto także uregulować ten zawód w kwestiach prawno-ekonomicznych i odprowadzać podatki od prowadzonej działalności w sieci. A jak najlepiej to zrobić?

Kim jest influencer?

Influencer to osoba, która działając w sieci ma jednocześnie bardzo duży wpływ na inne osoby. To najczęściej młody dorosły, prowadzący profil na jednej z popularnych platform społecznościowych, która dzięki swoim aktywnościom pozyskała szerokie grono obserwujących tzw. followersów. Z takimi osobami bardzo chętnie nawiązują współpracę różnorodne marki, opierając ją np. na lokowaniu produktu. Dobrze, jeśli jest to na tyle uniwersalny produkt, że wygląda bardzo naturalnie w reklamie influencera lub gdy wpisuje się w jego aktywność. Przykładem może być sytuacja, gdy influencerka prowadząca kanał urodowy testuje wskazane przez sponsora kosmetyki. Influencer dzięki swoim zasięgom oraz osobowości i przedstawieniu produktu może mieć bardzo dobry wpływ na postrzeganie danego produktu, jego sprzedaż czy zmiany wizerunkowe. Największą popularnością wśród internetowych „idoli” cieszą się przede wszystkim marki skierowane do młodzieży.

Jakie możliwości daje praca w sieci?

Praca w sieci wydaje się być bardzo atrakcyjna. Przede wszystkim dla młodych ludzi obiecująca jest praca na własny rachunek i według własnych zasad. Influencer sam określa kiedy i jak pracuje, jednak trzeba przyznać, że zdobycie popularności wcale nie jest tak łatwe, jak może się wydawać. Faktem jest, że przebiją się najlepsi i tylko oni mają szansę na podpisanie najlepszych kontraktów. Początkujący influencerzy często zaczynają od współpracy w ramach barteru – otrzymują kosmetyki i mają za zadanie go wypromować. W zamian za działania otrzymują daną rzecz. Dzięki temu można zaoszczędzić na zakupach np. ubrań czy produktów spożywczych, jednocześnie dalej powiększając zasięgi i rozbudowując współpracę z markami. Z czasem przychodzą zaś zlecenia opierające się na konkretnym wynagrodzeniu. Jak influencer powinien rozliczać się w ramach swoich dochodów z działalności w sieci?

Kwestie finansowo-rozliczeniowe

Każdy dochód, który osiągamy wymaga odprowadzenia podatku. Szczególnie, jeśli działania można w prosty sposób udowodnić. Stąd też działaniom influencerów coraz baczniej przygląda się urząd skarbowy. Nie ma problemu, jeśli w ramach działań podpiszemy ze zleceniodawcą umowę o dzieło. Wówczas podatki zostaną odprowadzone i influencer może spokojnie przyjąć zapłatę za swoje usługi. Podpisywanie umów o dzieło może być z czasem jednak problematyczne i uciążliwe. Potencjalny klient nie zawsze będzie chciał odprowadzać dodatkowe podatki za influencera. Zdecydowanie bardziej profesjonalnie wyglądają usługi osób, które prowadzą własną działalność i mogą wystawiać faktury za promowanie przedmiotów w sieci. Z tym wiąże się jednak założenie własnej działalności i ponoszenie z tego tytułu comiesięcznych kosztów, które nie są niskie, szczególnie dla młodych ludzi. Jak więc najlepiej rozwiązać kwestie formalne w przypadku początkujących influencerów?

Jak wyjść „na czysto” z fiskusem?

Influencer może oczywiście założyć własną działalność co wiążę się z kosztami. Może także za każdym razem podpisywać ze zleceniodawcą umowę o dzieło, co jednak bywa uciążliwe. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z tzw. inkubatorów przedsiębiorczości, czyli firm, które udzielają swojej osobowości prawnej i biorą pod opiekę młode osoby dopiero rozwijające swoją karierę. Fundacja Firma Dla Każdego umożliwia rozliczanie się na podstawie umowy o dzieło bezpośrednio z inkubatorem. Jest to wygodne rozwiązanie – reprezentowanie przez Fundację w kontakcie ze zleceniodawcą wygląda profesjonalnie. Ponadto generuje zdecydowanie niższe koszty niż w pozostałych przypadkach (własna działalność, każdorazowe podpisywanie umowy o dzieło). Influencer, który podejmuje współpracę z Fundacją jest oficjalnie jej pracownikiem. Dzięki temu jego działalność nie wzbudzi żadnych zastrzeżeń ze strony urzędu skarbowego czy innych organów.

Zobacz również: Składki ZUS w firmie